Dijktempel van Ids Willemsma te Marrum… is eigenlijk ook wel een beetje ‘Mijn Tempeltje’. (10 foto’s)

P1110921 P1110923 P1110925 P1110926 P1110927Het was weer een normale werkmorgen, deze maandagmorgen. Het begon al heel vroeg met het maken van foto’s! Een prachtig tijdstip: 08.00 uur. Daarna loop je met de schoondochter en Lukas naar huis en ga je gezellig koffiedrinken. Het was vandaag overigens fantastisch weer, erg zonnig en uitnodigend om buiten iets te ondernemen. Daarom een schitterend moment om vanmiddag op de fiets te stappen en een flink eind te trappen. Het ging snel, want ik had de wind in de rug. Jammer is dan het feit dat de terugweg een stuk zwaarder is, met een straffe tegenwind. Let wel: Nog steeds fiets ik op eigen kracht, niks geen racefiets of e-bike. Mijn doel was vanmiddag het Tempeltje van Ids Willemsma, bovenop de zeedijk bij Marrum. Ik kom er graag. Vandaag met prachtig weer, maar ook met zware storm ben ik vaak aanwezig, bovenop de zeedijk! Persoonlijk vind ik het een machtig mooi en indrukwekkend Kunstwerk, in een fantastische omgeving. Van verre valt de Tempel van Ids op. Onder in de tempel ligt een plaquette die duidelijkheid verschaft over het ontstaan van dit machtig mooie bouwwerk. Tussen 1963 en 1993 is hier zesenzestig kilometer zeedijk op deltahoogte gebracht. Ter afsluiting van dit project is het monument geplaatst en destijds door Hans Wiegel onthuld. De tempel bij Marrum is een deel van de dijk, dat als het ware is opgetild door 12 pilaren. Deze 12 pilaren symboliseren de twaalf provincies. Het dak is bedekt met hetzelfde gras als de zeedijk. Een aantal jaren terug ben ik gevraagd voor een fotosessie, voor het maandblad Bijtijds. Mij werd toen gevraagd naar een locatie waar een professionele fotograaf de nodige foto’s van me mocht maken. Het lijkt me duidelijk, dit werd uiteraard het Tempeltje van Ids. Eigenlijk is het ook mijn wens om hier ooit nog eens een mooie fotoreportage te maken van een fotogeniek model…!

P1110929 P1110931 P1110932 P1110933 P1110936

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

