Mysterie rond ‘beangstigende’ helkoptervlucht, midden in de nacht, boven Damwâld!

P1210092
Het was vandaag zo’n beetje het gesprek van de dag in Damwâld en wijde omgeving, tot en met in grote delen van Dokkum. Heb je die helikopter midden in de nacht gehoord? Het geronk was niet van de lucht en het heeft toch zeker twintig minuten tot een half uurtje geduurd. Bijna iedereen was wakker geworden. Zoals gezegd, de helikopter cirkelde lange tijd boven Damwâld. Ook ik werd wakker van het geronk en stond al redelijk snel voor het raam. Eerst op de slaapkamer, maar ben speciaal naar beneden gegaan en liep van het voor- naar het achterraam. Weer anderen stonden op straat toe te kijken. Ik heb hem duidelijk zien vliegen, met een infrarood- of een warmtecamera, of hoe je zoiets ook maar noemt. Systematisch werd er in banen gevlogen, met toch een vliegcirculatie rond het centrum van Damwâld, daar waar de Rabo-bank is gevestigd. Frappant is dat er bijna gelijktijdig van een kleine stroomstoring sprake was, in Damwâld. Natuurlijk doen al snel de wildste verhalen de ronde. Enkele voorbeelden. Was het een geplande stroomstoring, om eventuele wietplantages te ontdekken. Sterk deed vanmiddag ook het verhaal de ronde, dat er was ingebroken bij de Rabo-bank. Echter dit verhaal lijkt mij onwaarschijnlijk, immers de storing vond bijna gelijktijdig plaats met het tijdstip dat de heli boven het dorp cirkelde. Ook zou er sprake geweest zijn van een groot vliegtuig, die niet op de radar was te ontdekken. Lijkt me ook niet logisch. In elk geval: Heel erg merkwaardig en het was voor sommigen ook best wel beangstigend! Let wel, we leven in een periode met de nodige vormen van geweld en aanslagen. Dan kunnen je gedachten al snel afdwalen naar iets heel engs…! Vanmiddag heb ik mijn voelsprieten uitgestoken. De communicatie-medewerkster van de Vliegbasis in Leeuwarden, zei me van niks te weten en er kon geen sprake zijn geweest van een militaire helikopter. Dan de communicatie-medewerkster van de Politie in Dokkum. Ook bij haar was niks bekend. Op doorvragen van mijn kant merkte ze een melding op in de dagrapportage: Rond 23.53 uur, Rabobank Damwâld … laat dit nou ongeveer het tijdstip zijn geweest! ( Maar door een kort stroom-uitval… kan er ook een automatisch alarm zijn afgegaan… ) Van een politie-heli wist ze me echter niks te vertellen. Wel dat deze dan helemaal uit Groningen zou moeten komen… Ook op de Rabo-bank werd ik vriendelijk te woord gestaan, eerst door twee lachende balie-medewerksters, die toch maar snel een communicatie-medewerkster naar beneden lieten komen. De laatste dame kon me verder ook geen details over het mysterie vertellen, ook geen nieuws over een alarm, etc. Al met al blijft het een zeer merkwaardig verhaal. Het meest logische lijkt mij het feit, dat men op zoek is geweest naar wietplantages, ook gezien het feit  van het grote rode licht onder de helikopter. Het zou mijn dan ook niet verbazen dat hierop een vervolg komt! Dat we dan ook achteraf kunnen zeggen… ah ha… vandaar die nachtelijke helikoptervlucht, in de nacht van 11 op 12 april.
(Zijn er mensen die dit verhaal kunnen aanvullen…?)
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Mysterie rond ‘beangstigende’ helkoptervlucht, midden in de nacht, boven Damwâld!

  1. Thea zegt:

    Heb uit betrouwbare bron gehoord dat het wel een politiehelikopter was….heb vanmorgen vliegbasis ook al gebeld en daar wisten ze van niks was geen helikopter van Defensie….maar afwachten!

Geef een reactie

