Kroeskoppelikaan gespot en gefotografeerd in het Bûtenfjild nabij Feanwâlden. (12 foto’s)

p1400463p1400465p1400474p1400478p1400481p1400485

Naast al het feest-gedruis, naast alle voor met name vrijdag, de dag van de Feestelijke optocht door Damwâld met versierde wagens en versierde fietsen … en alles wat je je daar maar een beetje bij kunt voorstellen … gisteravond half tien stond ik nog hand en spandiensten te verrichten bij een prachtige wagen in Burdaard … gaat ook het normale leven zijn eigen gangetje. Zo stond ik vanmorgen al vroeg in het prachtige Bûtenfjild nabij Feanwâlden. Op zoek naar een pelikaan, een bijzonder exemplaar: De Kroeskoppelikaan. Op facebook had ik hier al iets over gelezen, doch gisteravond werd ik persoonlijk benaderd door onze voorzitter van Alles aan de Hang. Een echte natuurkenner! ‘Zou jij eens willen gaan kijken en als het lukt een foto maken….? Morgenavond (nu dus vanavond!) hebben we het erover tijdens de buurt-barbecue en de Amerikaanse bingo!’ De Kroespelikaan ik heb hem gevonden! Jemig wat een prachtige vogel. Groot! De pelikaan is ongeveer 160 tot 180 cm lang en heeft … ja schrik niet (!) … een spanwijdte van maar liefst 270 tot 320 centimeter en het lijkt op de roze pelikaan. De keelzak is oranjerood en biedt ruimte voor heel veel voedsel. Het was vanmorgen voor mij… sluipen langs de hoge riet-kraag, om zo dicht mogelijk naderbij te komen. Zodra ik te dicht bij de vogel in de buurt kwam, zwom het heel rustig naar een veilig heenkomen… om daarna weer terug te keren naar het eilandje. Vraag me dus duidelijk af, of dit een ontsnapt exemplaar uit de één of andere grote vogeltuin is of dat het een pelikaan op doortocht is… Vond het wel opvallend dat de Kroeskoppelikaan niet weg vloog, maar daarnaast ook niet zo tam was … dat de vogel rustig op het eilandje bleef zitten. De afstand was namelijk tussen ons nog redelijk groot. Maar er viel veel meer moois te bewonderen…!

p1400493p1400502p1400504p1400506p1400509p1400510

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

