Hoornaar of Moordenaarswesp is een lieve extreem grote wesp … mits je maar uit de buurt van het nest blijft! (2 foto’s)

p13206691-1

Momenteel is de Hoornaar weer volop in het nieuws. Bijna vier jaar terug had ik al eens kennis gemaakt met deze Moordenaarswesp. Ik merk dat velen, die me volgen, op zoek zijn naar gegevens rond de Hoornaar. (Heb tweemaal over deze grote insect geschreven … 2014 én 2012) Eind september 2014 zag Cynthia Damwâld uit een extreem grote wesp in haar tuintje. Op facebook vroeg ze of iemand wist wat voor beest(je) dit is. Het deed me direct denken aan een paar jaar geleden, toen ik in Drachten een wandeling maakte terwijl Willy in Nij Smellinghe, zo’n vreselijke chemokuur kreeg. (Eerlijk gezegd moet ik daar niet meer aandenken…!)

p13206701-2

Op 3 oktober 2012 schreef ik het volgende bericht.   
Bent U natuurfotograaf werd me op die bewuste dag in Drachten gevraagd. ‘Loop eventjes met me mee, dan zal ik je iets bijzonders, iets moois laten zien’. Zo gezegd, zo gedaan en kort daarop stond ik in een prachtige ‘volkstuin’, met de mooie naam: De Wrottersploech, aan de Dwersfeart te Drachten. Op een steel van een zonnebloem zat een enorme grote wesp! Nog nooit eerder had ik zo’n grote wesp gezien. Het had een lengte van ongeveer drie tot vier centimeter en het zag er bijna monsterachtig uit! Maar wel heel erg mooi en erg boeiend! Ik had nog nooit zoiets gezien en van de naam had ik ook nog nooit gehoord. Het blijkt een Hoornaar te zijn. NU denk ik mooi beest… maar blijf uit de buurt! ( Het stoute jongetje in me … zou me weer naar de monsterlijke wesp brengen… )
Via Wikipedia kom ik aan de onderstaande gegevens. De Hoornaar wordt gemiddeld 30 mm lang, maar de koningin kan beduidend groter worden. Behalve door haar afmeting valt de Hoornaar op door haar roodbruine kop, borststuk en haar felle vlieggeluid. In Nederland komt dit insect niet veel voor, maar is ook niet een echt zeldzaamheid. Hoewel de grote Hoornaar meer dan twee keer zo groot is als de gewone wesp, is zij beduidend minder agressief ten opzichte van de mens. Wel is een eventuele steek een stuk pijnlijker dan bij een gewone wesp of bij. De Hoornaar wordt ook wel Moordenaarswesp genoemd, dit omdat de manier waarop ze op andere insecten jaagt en verorbert. De hoornaar is niet sterk geïnteresseerd in zoetigheid, maar vangen vooral andere insecten, waaronder bijen. Echter ook grote insecten als libellen en ze likken vaak het uittredende sap van beschadigde bomen. Dit is beknopt enige informatie over de Hoornaar. Een sociale wesp en alleen agressief binnen een straal van 5 meter van het nest! Met andere woorden: Een mooi beestje, maar je kunt ze beter niet in je tuin hebben!
(Op beide foto’s zie je duidelijk het verschil in grootte tussen een vlieg en de Moordenaarswesp.)

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

