Stofzuigen – Koffiedrinken – Supermarktpraat – Flyeren – Begrafenisplaats-praat over het drama in Arnhem (febr. 1954) … Gewoon een leuke en drukke maandag! (6 foto’s)

1-p14401672-p1440169

*** Is er iemand die de juiste betekenis weet over dit ‘zandloper-motief’ op deze schuurdeuren? Als ik me niet vergis, hoorde dit bij een bepaalde familie. Maar welke familie? 

3-p1440170

Vandaag is het weer een normale maandag. Een dag waarop de zon magnifiek en fotogeniek boven de horizon kwam staan. Ik zag dit vanmorgen vanuit mijn slaapkamerraam. Mensen die op weg waren naar hun werk, konden zich vanmorgen in de handen wrijven en genieten van dit mooie moment. De nodige foto’s kwamen weer langs op facebook. Zelf was ik ook alweer vroeg op. Acht uur stond ik te stofzuigen! Van boven naar beneden, zoals het hoort…, heb ik ondertussen begrepen. Daarna al vroeg samen met m’n schoondochter gezellig koffie gedronken. Nanne Lukas moest vanmorgen naar school. Even tijd om de nodige haar-kleur-problemen te bespreken. Het grappige is, dat ik veel overeenkomsten zie met mijn eigen kleurenstudie van destijds. Na de koffie zijn we ‘De Klei’ opgereden. Zoals het eerst leek moesten we naar Ternaard, dit werd thuis nog snel veranderd in Metslawier…, maar het werd uiteindelijk Niawier. Een zakelijk uitje, om zo maar te zeggen. Het gaf mij even de gelegenheid om een paar foto’s te maken. ‘We kunnen nog wel even langs de Aldi in Dokkum’ riep Dienie! Ook dat nog! Zeg dan maar eens nee! Voor mij een totaal onbekende winkel … en eigenlijk ben ik dan helemaal van mijn a-pro-po! Dan komt toch weer mijn autistisch trekje om de hoek kijken. Gelukkig had ik nog eventjes aanspraak van een vriendelijke dame uit Oentsjerk, die toch maar eventjes uit haar werk naar de Aldi in Dokkum rijdt!

4-p14401735-p1440175

Vanmiddag hebben Lukas en schoondochter gezellig bij me gegeten. Natuurlijk had dit een doel… want daarna moesten we op stap met de flyers van kapsalon KNAPPER. Volgende week volgt nog de derde ronde, door Damwâld. Het was vandaag overigens fantastisch weer. Samen met Lukas ben ik daarna naar het graf van Willy gelopen en hier had ik weer een geheel andere bijzondere ontmoeting. Begraafplaats-praat noem ik dit altijd. Ik raakte aan de praat met een sympathieke man uit Bolsward vandaan. Uiteindelijk kwam het gesprek op het grote drama in de Hazelaarstraat te Arnhem. Door koolmonoxide kwamen hierbij vijf gezinsleden om het leven, van oorsprong afkomstig uit Damwâld! De uitvaartverzorger van destijds, was de pake van de sympatieke man uit Bolsward: Pake Geert van der Bijl.

(Op de foto rechts voor de rouwauto lopend.)

ritsma-05-1

Ter info: Op 23 mei heb ik het volledige bericht met reacties en foto’s geplaatst.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

