Dick van Goinga … Vertrouwde zijn gevoelens toe aan de komboloi. In memoriam 1956 – 2016. (Foto plus 2 muzikale Griekse klassiekers.)

Stille wateren….

Jemig, ongeveer een maand geleden ben je nog aan het werk … Vanmiddag hebben we afscheid van je genomen in het Crematorium te Goutum. Gewoonweg niet te bevatten! Boven de aankondiging stond niet voor niks de twee typerende woorden: Stille wateren… Mijn oud-collega sprak liever niet over gevoelens, wat dit betreft was Dick van Goinga een echte binnenvetter. Dick vertrouwde zijn gevoelens toe aan de komboloi (Griekse kralenketting). Was Dick daardoor een saai mens? Absoluut niet, integendeel, het was een geweldige en gezellige collega. Geïnteresseerd in de medemens. In de Mens. Filosoferen over wereldse problemen, dit deden we maar al te graag. Zeer behulpzaam en een zeer deskundig, in de breedste zin van het woord. Computerproblemen? Dick was de wandelende helpdesk. Van Goinga wist ten alle tijde wel een oplossing te verzinnen. Een man die graag naar muziek luisterde en ook daarover heel veel wist te vertellen.

1-dscf6692-001
Wat hebben we vaak gesproken over Griekse Muziek, over bijvoorbeeld Haris Alexiou of Theodorakis. Dick en z’n vrouw Hannie zijn echte Griekofielen! In Griekenland lag hun hart en Dick wist ook over dit prachtige land heel veel te vertellen, vaak geïllustreerd met de vele gemaakte foto’s. Vanmiddag was het dus Afscheid nemen van Dick van Goinga en zijn komboloi…, want die neemt Dick mee. Na het overlijden van mijn Willy…, werd dit het eerste afscheid…, die ik heb bijgewoond. Heb een tijdje geaarzeld om te gaan, maar ben ontzettend blij dat ik geweest ben. Wel heftig en confronterend. Dick heeft wel weer bewerkstelligd dat ik momenteel helemaal in de ban ben van de Griekse muziek…! Na enig zoekwerk heb ik een foto van Dick en mezelf kunnen vinden, tijdens mijn afscheid van de collega’s in december 2010. Natuurlijk heb ik ook gezocht naar Griekse muziek en dit ook gevonden. Ik weet bijna zeker dat Dick tegen me zou zeggen: ‘… Maar er is nog een betere versie…., moet je maar eens luisteren Nanne …’
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Dick van Goinga … Vertrouwde zijn gevoelens toe aan de komboloi. In memoriam 1956 – 2016. (Foto plus 2 muzikale Griekse klassiekers.)

  1. Hielke Schaap zegt:

    Bij deze muziek schoot ik gelijk vol!!
    want bij deze griekse muziek komen mij nog telkens tranen in de ogen. Toen mijn griekse vriend Nikos kort voor zijn overlijden ons vroeg ( hij stierf op de leeftijd van 30 jaar aan deze rotziekte kanker en heeft altijd gezond geleefd zonder roken en alkoholkonsum?) dans aub de Sirtaki rond mijn geopende kist als eerbetoon. Onbegrijpelijk…maar.. het was zijn laatse wens om rond om zijn geopende kist “de Zorba Sirtakia” te dansen en daarna hebben wij het hem beloofd en hij stierf heel rustig in onze armen. Het zijn ogenblikken, hoe moeilijk ook, die wij nooit meer vergeten!
    Het was heel bijzonder, ontzettend moeilijk en emotioneel toen wij naaste vrienden langzaam begonnen de Sirtaki te dansen en daarna kwamen alle gasten van de rouwdienst ook daar toe en wij hebben dan rondom zijn kist gedanst.
    Ongelooflijk en de tranen liepen ongehinderd. Daarom vergeet ik deze momemten nooit meer.
    Daarom voel ik destemeer wat jij hebt gevoeld wat “jouw Willy” betreft! Het zijn heel moeljke momenten Nanne. En daarom schiet ik altijd weer vol wanneer ik bij een Grieks restaurant ga eten en muziek uit Griekenland speelt.

Geef een reactie

