Ynnah: ‘Het voelde als een explosie in mijn hoofd…’! Bert Kingma zoekt gegevens over de Tsjerkepleats Oosterboereweg, daarom vanmiddag het Streekarchief in Dokkum bezocht. (8 foto’s)

p1570529p1570530

‘Het voelde als een explosie in mijn hoofd…’, aldus Ynnah (gefingeerde naam). Bijna een maand geleden is Ynnah, letterlijk achterover op het ijs gesmakt, op de kunstijsbaan in Leeuwarden. Ze heeft echt ‘een vette engel’ op haar schouder gehad. Vanmorgen was ik kort op ziekenbezoek en samen hebben we een ommetje gemaakt. Op therapeutische basis…, zo zou je het kunnen noemen. Puur mazzel, heeft ze gehad… en natuurlijk kwam het verplicht dragen van een helm op het ijs, ter sprake!

p1170582Voordat ik het vanmiddag goed en wel in de gaten had, zat ik in Dokkum plotseling bij het Streekarchief, om in het verre verleden te sneupen! Op zoek naar de historie van de Tsjerkepleats op de Oosterboereweg (boerderij van de kerk), waar ik geboren ben en een jaar of vierentwintig gewoond en genoten heb. Kortgeleden vroeg Bert Kingma naar gegevens, tekst en foto’s van de Tsjerkepleats. Een lastige vraag, want echt heel veel bijzonderheden weet ik eigenlijk niet. Vanmiddag eerst een aantal telefoontjes gepleegd en uiteindelijk kwam ik via, via bij het Streekarchief. Ik ben in de oude papieren gedoken en kwam uiteindelijk terecht bij de bouwtekening! (Mooi om te zien!). Maar hoe de vork nou precies in de steel zit…, durf ik niet met 100 procent zekerheid te zeggen.

p1570539img-do

thumbnail_foto-boerderij-lies

De boerderij is opnieuw gebouwd en moest opgeleverd worden voor of op 29 september 1910, door bouwaannemer Gorter. Architect was H. A. Zondag. (Als ik me niet vergis, stond de pleats eerst aan de andere kant van de Oosterboereweg en zou destijds afgebrand zijn…?)  Vanaf 12 mei 1940 huurde pake Nanne de zathe en landerijen van de Hervormde Kerk in Kollum. Voorgaande bewoners van de boerderij die ik in het archief tegenkwam, was Jacob Errits de Jong, afkomstig van het Witveen onder Oostermeer.Hij moet hier tot ongeveer de oorlog gewoond hebben. Vanaf 1876 komt een familie Krol in beeld. Midden 1800 moet Kornelis Jans Kingma uit Engwierum hier geboerd hebben. Zo moet het in grote lijnen zitten en natuurlijk zijn er nog veel vragen….! Misschien nog maar eens een dagje sneupen. Het is in elk geval een spannende bezigheid. Een feit is dat de familie Sonneveld er alweer jaren de scepter zwaaien.

p1570534p1570541

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Ynnah: ‘Het voelde als een explosie in mijn hoofd…’! Bert Kingma zoekt gegevens over de Tsjerkepleats Oosterboereweg, daarom vanmiddag het Streekarchief in Dokkum bezocht. (8 foto’s)

  1. Bert Kingma zegt:

    Beste Nanne, fijn dat jij dit hebt opgepakt want zo’n grote, mooie pleats moet heel wat te vertellen hebben. Graag zou ik willen weten waar deze boerderij eerst precies stond. Hou mij op de hoogte. Ook ik ga mijn antenne op scherp zetten voor meer info.

Geef een reactie

