Friese Elfsteden Wandeltocht 2017…: The day after en gelijk weer opladen voor de volgende Tocht in 2018. (4 foto’s)

ijskoud

Voldaan voel ik me…, zéér voldaan en absoluut niet moe! Alsof ik geen 11-Stedenwandeltocht gelopen heb. Dit klinkt misschien heel eigenwijs…, echter ik voel me uitstekend. Geen pijntjes of blessures. Geen één blaar of ook maar een ienie-mini blaartje! Helemaal niks. Terwijl ik weet dat vandaag menig wandelaar, zijn of haar wonden likt. Bij wijze van spreken op de blaren zit. Wat te denken van de wandelaarster die ik op de eerste dag na het finishen in Sloten vroeg, hoe het gegaan was. “Heb twaalf blaren geteld…”, was het lachende antwoord! Zaterdagmorgen, voor de start in Dokkum, vroeg ik het haar opnieuw. Toen waren het ontelbaar veel blaren…! Soms moet je d’r donders veel voor over hebben, om dat felbegeerde Elfsteden-kruisje in ontvangst te mogen nemen. Af en toe tranen met tuiten! Een aantal wandelaars die met heel veel pijn over de streep komen…., ken ik persoonlijk. Heb echt diep respect voor deze kanjers! Vaak begint de ellende al op de allereerste wandeldag en dan volgen er nog vier etappes! Zelf heb ik alweer de nodige beweging gehad en denk ondertussen nog eens diep na over die fantastische wandelweek. De allermooiste editie…? Best mogelijk, ik weet het even zo niet. In elk geval ook dit jaar weer erg genoten van een prachtig mooi stukje Friesland. Heel veel gelachen…, maar ook tijd voor zeer goeie gesprekken. Er zijn de nodige tranen gevallen…, maar dit is dan ook echt het Elfsteden-gevoel.

P1040734

Natuurlijk was het meest emotionele moment voor mezelf, toen zangeres Grytsje Kingma bij het Rode Klif een speciaal lied ten gehore bracht. Een lied met een prachtige Friese tekst geschreven op de melodie van Wooden Heart oftewel Muss I den van Elvis Presley. Speciaal voor mij geschreven en dit lied klinkt zó goed, dat Grytsje heeft besloten het in haar repertoire op te nemen. Heel bijzonder! Dit bijzondere gebeuren kreeg donderdagmorgen nog een vervolg toen we in één lang lint van Tsjerkwert naar Bolsward liepen. Al pratende kwam het gesprek met de wandelaar die voor mij liep, op het bijzondere gebeuren van woensdagmorgen bij Rode Klif. De dame die nog één plekkie voor ons liep, spitste haar oren… en in één keer riep ze: “Ik krijg het er koud van, jouw verhaal geeft me de koude rillingen…” Ze vertelde dat ze het ‘tekstbriefje van Grytsje’ had meegenomen en met volle aandacht had gelezen. Piekefel (Kippenvel) … had ze gekregen van de tekst: Alsof het voor haar was geschreven! (Twee jaar geleden was haar man, na een ziekte overleden.) Vorige week werd het weer de eerste 11-Stedenwandeltocht, zonder haar man…, die haar altijd supportte. “Wat bijzonder dat ik hier dan nu op dit moment loop en jouw verhaal mag aanhoren…, het heeft zo moeten zijn…”, aldus een geëmotioneerde wandelaarster. Hier onder plaats ik de tekst van deze pracht song, gezongen door Grytsje Kingma bij het Rode Klif: Wêrst ek bist!

werst ek bist

Ondertussen heb ik thuis alles weer zo’n beetje netjes opgeruimd, papieren post geopend en gelezen, digitale post in grote lijnen beantwoord, nieuwe afspraken gemaakt of bevestigd voor komende week en het blauwe teiltje is ook weer netjes onder in een kast geplaatst. Het was mijn gewoonte om elke dag na het lopen van een etappe, direct na thuiskomst, m’n voeten te blussen in ijskoud water. Morgen beginnen we weer met een normale week, een week met alweer de nodige drukte. De rust is voorbij…!

Gisteren was ik nog vergeten om één foto te maken: Het bewijs dat ik mijn vijftiende Elfstedentocht gelopen heb. Daarom nu nog erg laat een foto van startkaart, kruisje, etc.

P1050708

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

