Feugelpôlle tussen Hollum en Ballum is en blijft een zeer interessante broedplaats voor duizenden zeevogels, die momenteel een hels kabaal geven. (12 foto’s)

P1640937P1640941P1640973P1640943P1640984P1640985

Ook vandaag banjer ik nog rond op Ameland. Vanmorgen een echte doe-morgen. Ik heb het weinige gras, gegroeid tijdens de grote droogte, toch maar gemaaid. Dit was niet echt nodig, maar ben met mijn oude handmaaier toch maar over het grasveldje gehobbeld. Wat wel flink gesnoeid moest worden, was de klimop. Met name de bruidssluier vond het de afgelopen twee maanden blijkbaar de hoogste tijd worden om meters te maken. Hier heb ik dus vanmorgen flink de schaar ingezet. Het waait vandaag behoorlijk op Ameland. Zeg maar: Een windkracht vijf à zes! Het stond al op mijn programma, om een kijkje te nemen bij De Feugelpôlle. Een hoogwatervluchtplaats aan de Zuidwest kant van Ameland, tussen Hollum en Ballum. Een broedplaats voor duizenden kokmeeuwen, sterns en visdiefjes. Een uniek vogelgebied en bij mening vogelliefhebber een bekend gebied. Vanmiddag was het redelijk hoog water en er heerste een gekrijs van jewelste! De vogels waren door het hoge water massaal naar hogere plaatsen op de Feugelpôlle gedreven. Altijd zeer interessant om een kijkje te nemen. Uit voorzorg had ik de capuchon over m’n oren getrokken. Als straaljagers kwamen ze vanmiddag op mij af en ik zou niet de eerste zijn geweest…, die door een aanvallende meeuw lelijk op mijn kale koppie gepikt zou zijn! Daarna over de kruin, van die naastgelegen en verhoogde zeedijk, naar de auto gelopen. Hier werd vanmiddag waarschijnlijk voor de eerste keer gemaaid. Scholeksters hadden op een aantal plaatsen een nest met eieren. Op een enkel nest na, ging het maaien goed. Dan werd het nest met eieren tijdig opgemerkt. Een enkel keer ging het toch mis…, helaas! Tot slot ook nog een kijkje genomen op het strand van Hollum. Hier werd je letterlijk… gezandstraald! Maar die prachtige paaltjes op het strand…, hebben een grote aantrekkingskracht op mij. Dan maar met de rug tegen de wind in boksen…! Jammer van die prachtige rups! Het mooie kruipertje werd een speelbal van de loeiharde wind.

P1650014P1650026P1650020P1650031P1650032P1650042

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

