Steenfabriek Oostrum – ’n Rijksmonument en wordt gezien als belangrijk Industrieel Erfgoed – in hevig verval! Ford Dexta Blue in Wouterswoude van ongeveer 60 jaar oud! (16 foto’s)

P1650058P1650059P1650063P1650069P1650073

De oude Steenfabriek van Oostrum is al van verre te zien en zo eens in het jaar, hooguit tweemaal, moet ik er even een kijkje nemen. Dit was dus vanmiddag mijn uiteindelijke doel, van een mooi fietstochtje door onze eigen mooie omgeving. Nog steeds zonder elektrische aandrijving, gewoon op mijn eigen pk’s! Doet me denken aan die mooie blauwe, ronkende Ford Dexta in Wouterswoude, die nog trouw z’n werk deed. De boer maakte het pas gemaaide gras klaar om vanavond in ronde balen te oogsten, met daar omheen plastic gewikkeld. Hiervan was 60 jaar terug nog geen sprake. Want zo oud was ongeveer de nog steeds goed lopende trekker. Zelf heb ik als jongetje wel op een blauwe Ford Dexta gereden. Mijn oom was daarvan destijds de trotse bezitter. Als ik me niet vergis, rijdt deze trekker nog steeds ergens bij m’n neef, tussen Oosterwolde en Appelscha. Deze moet dus ook een jaar of 60 oud zijn! Ongeveer twee kilometer verderop werd het gedroogde gras door een boerin met een oude hooipers in balen geperst. Ook dit is iets wat je tegenwoordig nog amper ziet. Uiteindelijk kwam ik recht tegenover die oude steenfabriek te staan. Hiervoor moest ik eerst nog wel door een weiland lopen. Het verval is duidelijk zichtbaar. Met name de Schoorsteen met gemetselde nissen is zwaar in verval…!

P1650076P1650077P1650079P1650080

Eigenlijk schrok ik hier absoluut wel een beetje van. Heel langzaam gaat dit moois blijkbaar verloren. De tand des tijds doet hier wel heel snel z’n werk! Op 15 juli 2016 schreef Wâldnet in een bericht, dat met spoed de schoorsteenpijp van de steenfabriek in Oostrum zal worden gerepareerd. De Provincie Fryslân heeft hiervoor maximaal 75.000 euro subsidie beschikbaar gesteld. De pijp brokkelt steeds meer af en wanneer een spoedoperatie uitblijft, dan lopen pijp en fabriek steeds meer schade op. Aldus het bericht op Wâldnet. Wikipedia vertelt ons dat delen van het fabriekscomplex zijn erkend als Rijksmonument en worden gezien als belangrijk Industrieel Erfgoed. De Steenfabriek is het nog enige exemplaar van zijn soort in Friesland. Nu zijn we bijna een jaar verder en is het verval alleen nog maar groter geworden. Waar wordt nu toch op gewacht….?

P1650081P1650083P1650084P1650086P1650090P1650094P1650096

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Steenfabriek Oostrum – ’n Rijksmonument en wordt gezien als belangrijk Industrieel Erfgoed – in hevig verval! Ford Dexta Blue in Wouterswoude van ongeveer 60 jaar oud! (16 foto’s)

  1. M zegt:

    Zo’n Fordje had mijn man ook! Hoorde een bordje op met 16 km! Kreeg hij nog eens een boete voor; dat het bordje er niet op zat. Moet je nu om komen, sommige nieuwe gaan wel 50km.

Geef een reactie

