Lauwersoog: Op zoek naar Roest én nog gevonden ook, in één grote Roestbult: Een immens Droogdok. Spectaculaire tewaterlating van kotter ZK 10! (57 foto’s)

P3090014P3090051

Volgens Buienradar zag het er vandaag niet al te goed uit. Regen en nog eens regen! Tot op dit moment is er nota bene nog geen millimeter water gevallen! Allemaal Lulkoek dus. Het werd opnieuw een schitterende dag, met heel veel zon. Vanmorgen thuis de nodige hand en spandiensten binnenshuis gedaan en daarna naar de Hoofdweg. Door het asfalteren, eerder deze week, is Damwâld een beetje een verdeeld dorp. Er is nu een Rode Zijde van het dorp en een Zwarte Kant van het dorp. De noordzijde van de Hoofdweg is geasfalteerd met rood-bruin asfalt en dit staat behoorlijk chique! De zuidzijde is gekleurd met het gewone zwarte asfalt. Een beetje jammer…! (Dit allemaal gezien vanaf de rotonde bij De Kruisweg.) Vanmiddag een moment gezocht, om er nog even van te genieten. Het spookte me al eerder door m’n koppie: Of het gaat Ezumakeeg worden…, of het gaat Lauwersoog worden. Eigenlijk was ik op zoek naar een oud autokerkhof, gezocht op internet, maar nog niet te vinden! Het werd dus Lauwersoog. Daar heb ik absoluut geen spijt van. Vandaag eens geen natuurbeleving…, maar werd ik helemaal lyrisch van een droogdok, in de haven van Lauwersoog. Met respect zeg ik: Eén grote Roestbult! Maar zo indrukwekkend mooi! Daar liep ik in mijn eentje diep in het grote dok en eigenlijk wist ik niet, waar ik eerst of laatst moest kijken. Als een klein kind! Wauw, wat fantastisch! Wat een kleurenpracht. Af een toe schilderachtig mooi! Gewoon een schilderij! Daarna stond ik met mijn neus boven op de spectaculaire manier van de tewaterlating van een viskotter, de ZK 10. Nog nooit eerder had ik zo’n mooie en redelijk simpele tewaterlating gezien. Een kotter hangend in de strengen van een rijdende scheepslift. Zachtjes en nog redelijk snel, in het water laten zakken. Het verliep allemaal zo soepeltjes. ZK 10 is weer helemaal bedrijfsklaar en laat zondagavond de haven van Lauwersoog achter zich. Daarna heb ik nog een kijkje genomen in Het Informatie Paviljoen. Mooi…, echter even niet aan mij besteedt. Het weer was te mooi weer, om een tijdlang binnen te zijn. Overigens kwam ik daar per toeval wel een prachtige foto tegen van de winnares van de Frans Lanting Photo Award 2016: Fotografe Anja Brouwer! (Wist je dit, Anja?) Tot slot een lekker bakkie koffie gedronken, in de brandende zon op het terras van Sterkenburg Vis. Uiteraard hoort daar vis bij. Broodje gerookte makreel! Jammie!

Druk op onderstaande FOTO-LINK om 57 foto’s te bekijken.

https://get.google.com/albumarchive/113815097841708930199/album/AF1QipP5wlXy6cYZLnt7oIGVnewecd0E9JvF-MotCl3N?source=pwa&authKey=CM6AuvnLj-zPPQ

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

