Juf Willy haar naam leeft nog steeds voort – middels een Clivia-plant – op de CBS By de Boarne in Niawier, dit na liefst 40 jaar! Nanne Lukas zijn eerste contact met kleuterschool de Botkeskoalle Damwâld. (20 foto’s)

P3140051P3140053De allereerste kennismaking van Nanne Lukas met de Kleuterschool! De gang naar de grote school, de Botkeskoalle in Damwâld, is vanmorgen begonnen. Hier hoorde natuurlijk een nieuwe en grotere rugzak bij. Lekker stoer! Kennismaken met een totaal nieuwe omgeving, met nieuwe gezichten in de klas, nieuwe juffen, etc. Morgenmiddag gaat junior nog eenmaal naar ‘zijn peuterklas’, om afscheid te nemen van zijn… oh zo vertrouwde omgeving. Van zijn grote vriend Sem! Dit is echter tijdelijk, want zijn grote maat komt, binnen niet al te lange tijd, Lukas weer opzoeken op de Botke!

P3140057P3140058P3140059P3140060P3140063De paperassen van schoondochter moesten vanmorgen naar haar accountant in Niawier worden gebracht. Meestal gaan we samen. Vanmorgen kon ik zelf de weg in mijn eentje wel vinden. Niawier een klein dorpje, oostwaarts van Dokkum. Ook een dorpje met een mooi en tevens oud centrum. Kleine steegjes met heel veel karakteristieke lindebomen. Voor mij was dit vanmorgen een moment om hiervan te genieten en één foto te maken. Het werden er meer…! Tijdens het fotograferen, hoorde ik schoolkinderen buiten spelen. Willy…, het schoot in een flits door mijn hoofd… Willy! Het moet rond de 40 jaar geleden zijn, dat wijlen mijn Willy, hier als juf voor de klas stond. Ook in Niawier gewoond heeft!

P3140064P3140065P3140067Van horen zeggen wist ik… dat er ergens nog steeds een stekje van een Clivia in de basisschool moest staan…! Zonder te aarzelen stapte ik daarom vanmorgen de CBS By de Boarne binnen. Voordat ik het goed en wel besefte stond ik in een lokaal met een groepje kinderen en een meester, die opvallend erg rustig bleven. Ik vertelde mijn verhaal in het kort en werd in de wacht gezet, in een kleine en knusse ruimte. Waarschijnlijk de lerarenkamer, waar Klaes Hendrik en Lex computerlessen volgden. Op een gegeven moment kwam directeur Lies Dijkstra-de Jong trots met de Clivia binnen! Nog steeds een stek van de oorspronkelijke Clivia van mijn Willy, die ze heel lang geleden meegenomen heeft naar klas en daar blijkbaar nog steeds via dit stekje voortleeft! Voor mij absoluut een emotioneel moment! ‘Er wordt hier heel goed op de plant opgepast… en staat daarom ook bij mij op de kamer’, aldus een stralende Lies! Het verhaal achter de Clivia was in grote lijnen bekend. Willy haar naam was bekend. Hierin speelde ook nog eens een vriendin van Willy: Griet Braaksma. Zij heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de cirkel weer rond werd.

P3140070P3140075P3140077P3140081P3140080Het toeval wil ook nog eens… dat Willy zeer zeker niet onbekend is bij Lies. Haar man Rients – oud-directeur van de school – was vroeger in Drachten op de toen nog hetende PA, een klasgenoot van mijn Willy! Hoe leuk was het vanmorgen…. om dit alles te beluisteren en directeur Lies Dijkstra te ontmoeten. Ook een studie-genote van Willy in de periode Drachten. Mijn altijd abstract denken, over de periode dat Willy in Niawier werkte…, heeft voor mij een andere dimensie gekregen. ‘Willy’ leeft nog steeds voort op een kleine school in Niawier. Dit werd me later nog duidelijker toen ik op zoek was naar de oude lagere school, waar juf Willy had gewerkt. Een Niawierster wees naar de plek, waar de oude lagere school moet hebben gestaan – achter de kerk – en voegde daar gelijk aan toe: Mijn kinderen hebben bij juf Willy in de klas gezeten…! Let wel: Ik praat hier over een periode van ongeveer 40 jaar geleden. ‘Juf Willy is dus vorig jaar overleden… – mompelde de mevrouw zachtjes – ik weet het, maar ze leeft hier nog steeds in onze gedachten voort…!

P3140082P3140083P3140084P3140085P3140087

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie